tisdag 4 september 2012

Min hundhöst

Just nu är det mycket. Det är många tankar och idéer som flyger genom mitt huvud just nu, många "måste göras" och "kom ihåg att", framför allt när jag ska sova. Dessa tankar flyger runt som moln ovanför mitt huvud, men jag kan inte riktigt plocka ner dem och på bukt på dem. Det här är otroligt stressande och eftersom jag har en förmåga att vara tidsoptimist, lite lat och konstant leva "i framtiden", har jag svårt att uträtta måsten, koppla av, njuta av nuet och att stänga av dessa tankar. Det jag behöver göra är att fokusera på det som ska göras här och nu, och att se till att faktiskt få saker gjorda. Lättare sagt än gjort..!

När jag pratade med min mamma om det här sa hon något som har fastnat i mitt huvud - "Alla behöver ett eller några hundår, en tid där man fokuserar på det som behöver göras just nu, för att i framtiden kunna nå sina mål och kunna göra det man verkligen vill. Detta/dessa år är kanske präglade av stress, tristess och stundtals nedbrytande perioder, men det kommer i slutändan att leda till något bra."

Jag ska vara helt ärlig..! Att jag i våras inte gjorde det jag skulle i skolan, har gjort att jag nu har blivit lidande, både tids- och pengamässigt. Jag har inte fått in alla mina poäng, vilket gör att jag inte får ut min examen - jag kan inte söka några kvalificerade personalvetarjobb. Jag har inte skrivit klart min uppsats - jag kan inte söka jobb eller få ut några CSN pengar för kursen som jag nu läser på distans. Eftersom jag inte får CSN måste jag jobba mer än vad jag gjorde i våras - jag har inte lika mycket pengar eller tid att lägga på skolarbete. Alltså lever jag i en ond cirkel. Tough life.

Meeeen istället för att klaga ska jag nu med hjälp av en nybeställd kalender, mycket planering och lite självdisciplin ta tag i det här. Jag får jobba lagom, leva snålt och prioritera min tid och mina inköp. Tyvärr kommer det ibland betyda att vänner och vissa nöjen blir lidande, men det är en del av min hundhöst. Jag ska kämpa mig igenom det här, för i slutändan väntar ljuset i tunneln - mindre stress, ångest och kanske till och med... en examen och ett jobb!!
Det är ju trots allt min dröm.

1 kommentar:

  1. Men ANNA! vi som skulle festa o gå på nation o käka middag :P.
    min höst blir iofs också ganska snål, vi får snåla tillsammans :).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...