onsdag 9 januari 2013

Att rensa själen

Jag har alltid varit en "samlare", tyckt att det varit både roligt och viktigt att spara på gamla skolböcker, vykort, urklipp, foton, möbler, tyger osv... På något sätt har det känts svårt att göra sig av med vissa saker, även om de egentligen inte har något värde (utom för mig då). MEN... nu börjar jag känna att en ändring är på gång. Att flytta grejer är inte precis det roligaste jag vet och att släpa på alla mina tusentals saker mellan min gamla lägenhet och den vi bor i nu, har fått mig att inse att jag behöver rensa upp lite. Om inte annat finns det någon annan här hemma som är mäkta trött på alla mina "grejer"! Vårat vindsförråd påminner mig om spelet Tetris, ni vet i slutet, när det börjar bli svårt att klämma in rätt figur i ett passande hål. Vi kommer snart inte ens in i förrådet längre... Jag får ångest bara jag tänker på det. 
Jag hittade ett intressant inlägg i en blogg här om dagen, det är en duktig tjej som jobbar med Feng Shui som satte ord på det jag känner. Det är dags att sluta vara rädd. 

Igår föreläste jag i ämnet ”Rensa i Röran”, en timmas inspiration för att motivera människor att ta tag i sin oordningen där hemma. Eller rättare sagt ta tag i sina liv. För mycket handlar om att våga släppa taget om saker och förstå att minnena inte sitter i prylar utan i vår själ och i vårt minne. Rensar vi, skapar vi plats till ny energi, och underlättar för vår hjärna och våra sinnen att lägga kraft på det väsentliga i livet. Grundläggande orsaken till oordning är att vi återskapar i det yttre det som finns i det inre. Rädsla, oro och stress har en tendens att blockera oss från att gå vidare i livet och ju mer laddade föremålen runt omkring oss är, desto värre. 
http://blogg.addsimplicity.se 

Så sagt och gjort. Jag har redan börjat sälja av lite skrymmande möbler. Småpill, såsom kläder och ljushållare får komma i andra hand. Tänkte ställa mig på loppis lite senare i vår...
någon som är sugen på att vara med?

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...