onsdag 28 mars 2012

Neustifts skidmode

Efter lite påtryckningar kommer här mitt lite sena inlägg om skidmodet i Neustift, Österrike. Jag lekte under veckan någon slags undercover paparazzi och smygfotade allt jag kunde komma undan med. Här är bilder på några av de konstigaste outfitsen jag kunde hitta, de snygga får förbli ofotade.

Det man kunde hitta bland alla skidfantaster var MÅNGA äldre människor med skidoveraller från 80 - talet. Sånna kanske rent utav är på väg tillbaka, vem vet..? Till dessa snygga overaller i regnbågens alla färger hade de såklart sina lika gamla pjäxor, ni vet sånna med bara ett spänne. Med dessa utomordentliga outfits susade de vant nedför backen, jag kunde ju känna mig blåst. Kanske dags att leta reto-overall, den kanske trots allt förbättrar min skidåkning. Om inget annat så förhindrar den snö innanför jackan om (när) jag ramlar!

Sedan fanns de ju de som spacade till det lite extra. Då talar jag om ryssarna som klädde ut sig till älgar, tyskarna som hade kjol och lila pimpdräkt, "kycklingmannen" - klädd i helgul dress och en mössa med gult fluff på, de som hade rosa fjädrar på hjälmarna och han som slog på stort och hade ett mjukisvildsvin på huvudet! Vissa, såväl syskon som kärlekspar, ville visa att de hörde ihop och satsade på matchande skidkläder. Sen såg vi ett helt gäng som klädde sig likadant. Vi gissade på finska landslaget eller något, för de var blå-vita och åkte två och två efter varandra i sjukt snygga, välkoordinerade, perfekta S formationer.

Andra klassiker i backen var de vita solkrämsläpparna. På 3000 meters höjd är hög solskyddsfaktor ett måste, solen steker på riktigt bra!! Utseendet på krämläpparna är väl kanske inte det sexigaste men i backen handlar det om att skydda sig, inte att se snygg ut (eller??). Sen finns de ju de som använder så hög solskyddsfaktor så de blir vita i ansiktet också. Så långt sträckte vi oss inte - resultatet - en sjuuuukt snygg solbrillsbränna med vita ögon och tomatröd panna, näsa och kinder. Not so sexy. Men vad gör man? Jo man smörjer in sig ännu mer, brännan blir desto mer distinkt och hyn glänser som aldrig förr. Det ser lite ut som en illröd skönhetsmask. Som pricket över i:t så stramar och svider det. Dessutom kommer hudflagningen som ett brev på posten.

Inte att förglömma är mustaschmannen, med snyggaste frillan, som under sin matrast passade på att trycka i sig en macka, lite snaps, en cola light, en stor stark, pommes och en stor, fet bratwurst. Korv är gott. Skön kille, skön stil. Mustaschen verkar vara på modet igen.

Sist men inte minst i mitt fotokollage - ta da - jag!!! Utrustad med såväl skidutrustning (tråkigt vanlig) som obligatoriska skidbrillor och på huvudet - a lifesaver!! Vi märkte av en ökning av just skidhjälmar. Mycket bra måste jag säga. Att rädda huvudet är väl ändå det viktigaste?!

Så för att sammanfatta det hela...
*använd rikligt med HÖG SOLSKYDDSFAKTOR (minst spf 30) och glöm inte läpparna
TA AV BRILLORNA I LIFTEN för att jämna till brännan
* använd skidkläder som ANDAS (anpassa mängden efter väder)
* testa KORV med en POMMESTALLRIK med MAJONÄS & KETCHUP
* stanna ofta och drick NÅT KALLT 
* och glöm för guds skull inte att ta med och använda HJÄLMEN!! (säkerheten går först)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...