torsdag 24 november 2011

Thanksgiving


Igår fick jag genom en vän från USA, vara med och fira Thanksgiving tillsammans med hennes jobb. Deras organisation hade verkligen jobbat hård med utsmyckningen, rebusarna, sången, sketchen, lekarna och så klart - maten!!

Som mingeldricka fick vi varm "äppelcider". Till middagen serverades det traditionsenligt kalkon, potatismos, sötpotatis, stuvad majs, gravy (sås), "stuffing", "green been casserole" och lite otippat - lingonsylt. Efterrätten bestod av äppelkaka och såklart - pumpapaj!
En kvinna som skötte maten hade ordnat med specialmat till både Sofia och mig, helt glutenfri såklart!! Supergulligt av henne!
Det var 129 st (tror jag) härliga människor som var där, svenskar och amerikaner blandat. Sofia kom som mitt sällskap för kvällen, vi hade så himla trevligt!! Alltid kul att ha med henne.
Tack Sofia för att du följde med!!


Det låter kanske lite som en skröna om man säger "you had to be there...", men det stämmer faktiskt i det här fallet. De diskussioner och den stämning som fanns där går inte riktigt att beskriva, det hade ni behövt uppleva!! Jag är iaf väldigt tacksam för att vi fick komma och jag hoppas verkligen att vi får komma nästa år igen!!

Lite kort om Thanksgiving:
Traditionen säger att en grupp puritanska pilgrimer utvandrade till Nederländerna efter förföljelsen i England. Inte heller i Nederländerna fann sig pilgrimerna tillrätta, utan man lyckades chartra ett skepp att åka med från Plymouth i England. Skeppet, som hette Mayflower, anlände i december 1620 till (det som sedan 1776 är) USA. Efter svårigheter med skördarna hjälptes man den första tiden av indianer, och när en god skörd äntligen kom, ordnade man en tacksägelsefest till Guds ära, innehållande bland annat vilda ankor och gäss. Med tiden har man infört andra rätter som pumpapaj och kalkon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...